Click Here

Sunday 1 May 2011

Adakah Umur Menjadi Penghalang?

       Haaa~ Asyik-asyik baca cerita orang.. asyik-asyik orang je bercerita pasal hidup dia orang.. aku pun xlepas dari cerita aku. Nak dikongsikan dengan korang ni satu cerita. Lepas aku habis SPM, aku ni hanya duduk menanam anggur di kampung. Jaga adik kecilku sebab ibu bapa aku tak benarkan aku bekerja. Aku ni anak yang baik, jadi aku ikut seperti apa yang ibu bapa aku suruh. hahaa..(perasan baik).

       Aku ni ada minat kat sorang awek ni. Budak kampung aku jugak. Aku memang tak pernah tahu nama dia dan memang tak kenal dia. Dia jarang datang ke kampung sebab dia bukan tinggal kat kampung ni, tapi dia datang untuk menziarahi datuk dan nenek dia. Nak di pendekkan cerita, aku ni menjalankan perniagaan kecil-kecilan di kampung dengan hanya menjual burger. Semenjak aku jual burger ni, ramai jugak la awek-awek kampung yang aku baru kenal. Bukan apa, dulu aku bersekolah asrama penuh, sebab tu aku tak kenal sangat dengan awek-awek kampung ni. Tambahan aku ni pemalu. Berbalik pada cerita awek yang aku minat ni. Dia tu cun jugak tapi tak la cun sangat macam Lisa Surihani yang aku minat sangat tu. Satu hari tu, dia datang ke gerai burger aku dan korang faham-faham la naper dia datang. Mestilah beli burger kan? haha.. Aku pun berbual-bual dengan sepupu dia yang aku memang kenal sebab dia tinggal kat kampung ni.

     Lama-lama berbual sambil buat burger, awek tu pun "join" sekaki berbual dengan kita orang. Lepas dia aku pun tanya la pasal dia. Apa-apalah pasal dia, seperti tinggal dimana, masih belajar ke apa dan aku dapat tahu umur dia 23 tahun. Tua 5 tahun dari aku sedangkan aku baru 18tahun. Tak kisah la pasal umur sebab bagi aku umur ni bukan penghalang.Tahun bertahun berlalu, aku dah sambung belajar tapi hanya masuk ke tingkatan enam di sekolah berhampiran dengan kampung aku. Dia sekarang dah masuk umur 24 dan aku dah berumur 19tahun. Aku akhirnya dapat nombor telefon dia. Bermula hari tu, aku kerap berhubung dengan dia dan pada suatu malam tersebut aku dapat tahu dia pun suka kat aku. Apa lagi,bermulalah kisah hidup aku dengan dia sebagai pasangan kekasih.

     Aku jarang berjumpa dengan dia sebab STPM dah dekat. Nak dikatakan, lama juga aku bercinta dengan dia. Hanya pernah sekali aku keluar dengan si dia. itu pun aku masih Lower 6 waktu tu. Aku memang sayang la kat dia dan pernah sekali dia merajuk kat aku sebab tak wish birthday kat dia. Aku tak sengaja kot sebab malam tu aku tertidur dan aku hanya wish pada pagi tersebut. Dia langsung tak hubungi aku sampai kawan dia mesej kat aku dan marahkan aku. Aku tak sengaja ok? takkan perkara tu nak dibesar-besarkan? Mula hari tu, hubungan aku dan dia mula ranggang. Dia jarang berhubung dengan aku dan aku tak tahu sebab apa.

    Sampai hari tersebut, dia menghantar mesej dan menyatakan kata putus untuk berpisah. Aku memang sedih giler waktu tu dan aku tak tahu nak kata apa. Jadi, lepas hari itu, aku memang tidak berhubung terus dengan dia sehingga aku mula menamatkan tingkatan enam dan mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di IPTA. Masuk semester kedua, dia menghubungi aku bertanyakan khabar. Agak terkejut dan aku mengambil kesempatan aku bertanyakan alasan dia meninggalkan aku dulu. Dia memberitahu yang alasan dia memutuskan hubungan disebabkan faktor umur. Aku memang dah agak dah pada waktu dulu. Jadi,itu kisah lama dan aku tak nak ungkitkan lagi. Aku dah lupakan semua tu dan walaupun sekarang aku masih tiada girlfriend, namun aku dah suka kat sorang awek. Dia pun lebih tua dari aku tapi hanya berbeza 2 tahun. Bagi aku, aku memang tak pernah kisah pasal umur tetapi aku tak tahu pulak dia macam mana sebab sekarang aku masih hanya berkawan dengan dia.

      Buat pengetahuan korang semua, walaupun korang sebagai wanita yang lebih tua, tidak bermakna korang lebih matang berbanding lelaki yang lebih muda. Tidakkah korang sedar bila korang dapat suami muda nanti, dia masih bertenaga untuk menjaga korang yang sudah tua? hahaha.. SEKIAN~

4 comments:

  1. hahaha...jiwang seeeeh!! lahyan~

    ReplyDelete
  2. Selera tua pok...wakakkakaaaaa.....

    ReplyDelete
  3. wahhhhh....betoi2 kata yg terakhir=)...n..umur mmg xmenjadi penghalang,,sbg contoh..naBi Muhammad n siti khadijah^_^..jd..no hal lar..

    ReplyDelete