Click Here

Monday 2 May 2011

Aku Yang Tak Pandai Bercerita 2

         Pagi yang dingin pada 2 Mei 2011 dan selamat hari pekerja di ucapkan kepada sesiapa yang bergelar pekerja. Kuli, bos, akauntan, petani, semuanya pekerja walaupun bekerja sendiri atau bawah orang lain. Semuanya dinamakan pekerja. Nak diceritakan pasal kisah cinta pertama aku (tergelak sorang-sorang awal pagi ni).  

         Aku mula-mula menceburi bidang percintaan dari zaman sekolah lagi. Walaupun aku tidak berpengalaman dalam bidang ni, namun aku tetap cuba untuk menceburinya sebab aku rasa bidang ni boleh di katakan agak menyeronokkan. Kisah ini berlaku ketika aku masih berada di tingkatan satu ketika itu aku bersekolah di sekolah berasrama penuh. Namun, kisah ini bukan berlaku dengan pelajar di sekolah tu jugak. Hahaha. Pada satu malam tersebut, malam hujung minggu dimana ada kenduri perkahwinan diadakan (skema la pulak). Seperti biasa di kampung-kampung, kalau ada kendurinya, mesti ada pertandingan karaoke. Pada malam tersebut aku tidak lah join pertandingan tersebut. Almaklumlah dah tua dan bersara (sedangkan baru tingkatan satu).

          Nak disambungkan cerita, adalah seorang budak perempuan ni, agak comel dan dia turut menyertai pertandingan karaoke tersebut. Apaila sampai giliran dia, Perghh! alunan suara merdu menusuk kalbu memikat hati jantung dan hempedu hinggakan aku terpesona seperti dibuai ayunan buaian di taman permainan.  Memang ada KELAS suara beliau! hahhaa. Aku ni jual mahal, aku tak terpikat pun dengan dia tu (chewah!). Selesai pertandingan itu, aku pun balik dan pemenang diumumkan keesokan harinya pada hari persandingan pengantin.

         Pada keesokan harinya aku datang semula ke untuk makan FREE. Biasalah kenduri kan? Aku dapat ahu bahawa budak perempuan tu yang menjadi juara pertandingan tersebut. Ni makcik aku yang gatal ni, ada ke patut dia umumkan siap guna mic kat situ untuk jemput aku menyanyi. Memang malu tahap gaban aku waktu tu tapi apa boleh buat, kawan-kawan aku dah tarik aku kesana. Aku nyanyilah. Bila ditanya lagu apa, tanpa segan-silunya aku cakap kat pakcik jaga audio sistem situ aku nak lagu duet. Dia tanya aku nak berduet dengan siapa? Dengan tanpa segan-silu sekali lagi aku guna mic panggil budak perempuan yang menang pertandingan karaoke tu. Nyanyi punya nyanyi, serius aku kata, memang best suara dia. Lunak nya macam makan durian yang lunak.

          Habis je nyanyi, aku pun blah meninggalkan tempat tersebut (malu siot!). Dan aku pun balik kerumah untuk mengemaskan barang-barang untuk kembali ke asrama. Aku selumber je, tak kisah langsung pasal perempuan tu, almaklumlah aku masih muda kan? Tak fikir langsung nak ngorat mengorat nih. Hari demi hari, minggu demi minggu dan bulan demi bulan berlalu akhirnya aku sekarang sudah menjadi pelajar tingkatan dua.  Ketika aku balik ke kampung halaman tercinta, aku menerima sepucuk pistol dari budak tu. Eh, sepucuk surat yang dikirimkan khas oleh nya melalui rakan beliau yang juga rakan aku. Perghh! Sekali baca dia cakap suka kat aku (perasan sebentar) dan dia kata nak berkawan dengan aku.

         Jahatkan kalau aku tak nak bila orang ajak berkawan? aku pun berkawanla dengan budak tu dan banyak jugakla tahu pasal dia. Dia tak tinggal di kampung ni tetapi dia tinggal di Kuching dan dia hanya datang pada hujung minggu untuk menjenguk datuk dan nenek dia. Tak apa, selagi berkawan, aku memang tak kisah la dia balik ke tak. Lama-kelamaan bunga-bunga cinta pun berputik. Akhirnya aku dan dia sekarang dah jadi Couple dan dia awek pertama aku. Lama jugak kita orang jalinkan hubungan dan kalau tak silap aku sampai aku tingkatan 4. Banyaklah rintangan dan dugaan yang dialami sebab aku dan dia jarang bertemu dan utusan bertanyakan khabar pun hanya melalui surat (pecah kaca pecah gelas, lepas baca harap balas) hahaha.

         Cinta punya cinta, akhirnya putus juga. Aku tak tahu kenapa, dia tinggalkan camtu je. Bosan kot. Mungkin jugak sebab maklumlah jarang berhubung sebab dia tak ada handphone. So, jangan salahkan aku untuk tidak berhubung. Aku ni selumber je, kalau putus, putuslah. Korang nak aku buat apa? hahhaa.. Begitulah detik-detik kisah cinta pertama aku. Maaf sebab cerpen ini terlalu skema sebab aku tak pandai nak bercerita. Sekian~

No comments:

Post a Comment